Blog

'Ik houd van jou'

Toine van Casteren schrijft columns voor het B:ton magazine.

Om krachten te bundelen, uit risicospreiding of juist noodgedwongen door financiële druk gaan bouwende partijen steeds nieuwe samenwerkingsvormen en verbintenissen aan. De meest uiteenlopende ‘huwelijken’ worden gesloten om uitdagingen van deze tijd het hoofd te bieden. Niet altijd met succes.


De bouw is naarstig op zoek naar nieuwe identiteit en dito elan. Het volume denken moet plaats maken voor maatwerk en de klantvraag moet centraal komen staan. Bovendien moeten er nieuwe verdienmodellen worden ontwikkeld. Maar ja, hoe doe je dat en wat is die klantvraag dan? Hoe mobiliseer je de nodige kennis? Het blijkt dat veel bedrijven nog weinig gevoel hebben bij de nieuwe realiteit. Bovendien wordt innovatie en samenwerking erg gehinderd door het slechte sentiment en de financiële malaise in de branche.

 

De vastgoedwereld is geheel tot stilstand is gekomen, ondernemers en bestuurders zijn volledig lamgeslagen. Tot overmaat van ramp heeft de bancaire sector de bouw, als collectief, duurzaam verankerd bij de afdeling ‘bijzondere kredieten’. In dat sentiment is het, terwijl de markt nog uit zijn voegen spat van overcapaciteit en moordende concurrentie, erg lastig om nieuwe concepten en samenwerkingsvormen te ontwikkelen. Maar je moet het uiteindelijk wel van elkaar hebben.

 

In navolging van de bancaire wereld lijken ook veel bedrijven in de bouw elkaar nauwelijks meer te vertrouwen. “Worden mijn ideeën gejat”? Komt die andere partij alleen maar halen in plaats van brengen? Hoe is de financiële positie? Zijn die mensen wel competent? Werkt de bank mee, of moeten we het hippe crowdfunding mar eens overwegen?”. Als er al wordt samengewerkt, dan weet men vaak niet hoe de partnership vorm te geven. Faillissementen en miljoenenverliezen bij grote DBFM contracten werken ook niet echt bevorderlijk voor het vertrouwen, je zou maar in het verkeerde schuitje zitten.


Het blijkt wel dat bedrijven die er in slagen om in samenwerking nieuwe concepten te ontwikkelen het veel beter doen dan de benchmark. Onder het motto kennis maakt macht zijn combi’s beter in staat de vraag van de klant te duiden en slimme productmarktcombinaties te ontwikkelen. Uiteindelijk komt het aan op een forse portie durf en vertrouwen. Het kiezen van de juiste partners heeft daarbij wel een geheel nieuwe dimensie gekregen, het is een specialisme geworden. Want je zou maar leverancier zijn van zo’n grote partij die op omvallen staat. Voor je het weet willen jouw klanten of leveranciers geen zaken meer met je doen omdat je, als in een cascade, óók mee naar de verdoemenis zou kunnen gaan. Je moet dus goed oppassen bij de partnerkeuze en het aangaan van nieuwe relaties. Maar ja, dat kennen we vanuit privé toch al? 


Denk maar aan dat verliefde stelletje dat geleidelijk in de huwelijkse sferen belandt: “ik houd van je” fluisterde zij in het begin van de relatie steeds in zijn oor. En na de huwelijkskus sprak zij liefdevol; “ik houd heel erg veel van jou.” Maar na een tijdje was de liefde wat bekoeld en ze sneerde berekenend door de dichtslaande deur: “ik houd alles van jou”….


Toine van Casteren is civiel ingenieur / betontechnoloog. Hij is gespecialiseerd in onderzoek en procesoptimalisatie op de bouwplaats en in de fabriek. Hij is tevens directeur van betontechnologisch ingenieursbureau B|A|S Research en Technology. 

Deel dit artikel