Nieuws

Officiële opening station Breda

In opdracht van NS, ProRail en de gemeente Breda heeft Ballast Nedam/Hurks het nieuwe station Breda gebouwd. Op 8 september wordt het station - na vier jaar bouwen - officieel geopend.

In Breda is niet alleen het station vernieuwd, ook de ruimte eromheen wordt aangepakt. Er is een busperron gemaakt, parkeerplaatsen voor auto’s en fietsen, winkels, pleinen en woningen. Bij al deze projecten wordt prefab beton gebruikt. Daarom zijn een groot aantal BFBN-leden bij dit project, waaronder Hurks prefabbeton betrokken. Haitsma Beton heeft prefab betonnen liggers geleverd voor de hoofdentree van de nieuwe OV terminal.

 

De ‘spoorzone’ in Breda wordt in een tijdsbestek van twintig jaar omgevormd tot reis-, woon-, werk- en winkelgebied. Ondertussen is de noordzijde van het ultramoderne, hoogwaardige transportknooppunt en verblijfcomplex opgeleverd en is men gestart met de stadszijde, aan de zuidkant. Hier komen twee appartementenblokken, een fietsenkelder en een grootse entree. Het nieuwe station telt zeven sporen, drie perrons en een nieuw busperron voor twintig bussen. Op het dak van het station kunnen ruim 720 auto’s parkeren. De noord- en zuidkant van het station worden met elkaar verbonden door een brede, ruime ondergrondse passage met winkels. In het station komen daarnaast woningen en kantoren.

 

Grootse entree
De hoofdentree aan de zuidzijde vormt de toegang naar de brede ondergrondse passage met winkels, treinen en bussen, kantoren en het parkeerdek op het dak, dat zich op een hoogte van circa 20 meter over alle sporen uitstrekt. De constructie van de hoofdentree is een soort portaal met aan de ene zijde twee enorme wandschijven en aan de andere zijde een kern voor de ontsluiting van de diverse functies. Het dak van de entree is deels parkeerdek. Grote openingen bieden vanaf het parkeerdek een spectaculair uitzicht naar beneden.
 

Dakconstructie
De dakconstructie bestaat uit stalen vakwerkliggers, HTR- en HRP-railliggers van Haitsma Beton en kanaalplaatvloeren. In totaal zijn elf HRP-liggers en zes HTR-liggers geleverd met een lengte van ruim 21 meter en gewichten tussen 15 en 20,5 ton. Projectleider Jasper Doornbos van het Friese betonbedrijf: ‘Bijzonder is vooral de minimale tolerantie, doordat de liggers deels zijn opgelegd in de stalen vakwerkliggers op een hoogte van 20 meter. Dat geldt ook voor de ingestorte draadeinden die een momentvaste verbinding aan één zijde mogelijk maken. Ook is er sprake van een minimale opbuigingstolerantie, omdat de druklaag bij te grote opbuiging plaatselijk te dun zou worden. Voeg daarbij de zeer strakke planning, dan mogen we spreken van een zeer uitdagend project!’

Deel dit artikel

Geplaatst door

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Inschrijven