Nieuws

Bijzondere trogliggerconstructie voor Hoekse Lijn

Met de metro direct bij het strand uitstappen. Dat kan vanaf 2018 met de nieuwe Hoekse Lijn die Schiedam Centrum met Hoek van Holland verbindt. Strukton Infratechnieken realiseert in Schiedam de aansluiting op de bestaande metrolijn. De nieuwe viaducten staan ingeklemd tussen bestaande sporen, tramlijnen en wegen. Oftewel manoeuvreren op de centimeter nauwkeurig. Haitsma Beton leverde en monteerde de bijzondere en op maat gemaakte kokerliggers met uitstekende stekeinden voor de trogliggerconstructie.

Net ten westen van metro- en treinstation Schiedam Centrum, schiet metrolijn B vanuit Rotterdam Nesselande nog even door en eindigt dan op een doodlopend viaduct. Dit eindpunt vormt vanaf eind 2017 het startpunt van de nieuwe dubbelsporige Hoekse Lijn naar Hoek van Holland. In 2018 is de metrolijn zelfs verlengd naar het strand van Hoek van Holland. De metrolijn volgt grotendeels het bestaande spoor, dat voor de metro geschikt wordt gemaakt. 


De aansluiting van de metrolijn op het bestaande spoor vraagt een verlenging van het al aanwezige doodlopende viaduct. Richting Schiedam Centraal wordt ten oosten van het bestaande viaduct een nieuw metrospoor gerealiseerd op een apart viaduct. Het betonbedrijf levert voor dit spoor in totaal 12 kokerliggers met uitstekende stekeinden. ‘Het is een hele uitdaging om de grote, zware prefab liggers te monteren, omdat het werkterrein ingeklemd ligt tussen tram-, metro- en treinsporen en wegen. En dan hebben we ook nog te maken met de uitrit van de alhier liggende brandweerkazerne, die uiteraard niet geblokkeerd mag worden’, zegt Rob Lastdrager, projectmanager Strukton Infratechnieken.


Trogliggerconstructie
Niet alleen de logistiek is bijzonder, maar ook de toegepaste trogliggerconstructie voor het nieuwe metrospoor. De constructie bestaat uit zes velden met ieder twee prefab kokerliggers met uitstekende stekeinden. De liggers zijn 1,65 meter hoog en variëren in lengte van 21,40 tot 36,80 meter. De zwaarste weegt 110 ton. Projectleider Bert van den Berg van het betonbedrijf legt uit: ‘Aan één zijde steekt ter hoogte van de te storten vloer een dubbele rij stekeinden uit de ligger. Bovendien is het betonoppervlak tussen de rijen stekeinden geribbeld, waardoor een maximale aanhechting van het beton ontstaat. De constructie moet straks immers wel passerende treinen dragen.’


Tussen de liggers wordt in het werk een circa 3,60 meter brede en 600 mm dikke vloer gestort. De onderzijde van de vloer en onderzijde van de ligger zijn na de stort gelijk. ‘Voordeel van deze oplossing is dat de constructiehoogte beperkt kan blijven en er dus onder het viaduct een maximale ruimte vrij blijft’, aldus Lastdrager. 

Het storten van de tussenliggende vloer vraagt ook het nodige rekenwerk. Lastdrager legt uit: ‘We hangen aan de onderzijde van de liggers een bekisting, die de toog van de liggers exact volgt. Hierna storten we beton. Vervolgens worden loopranden, randelementen, kabelgoten en railopstorten aangebracht, waarbij de liggers steeds wat verder doorbuigen. Door kruip zal de constructie uiteindelijk de juiste toog krijgen.’


Kokerliggers
De verlenging van het bestaande viaduct gebeurt met ruim 28 meter lange HKP kokerliggers. Van den Berg: ‘Hier speelt de vrije hoogte onder het viaduct een minder grote rol, omdat het viaduct hier daalt naar een aarden talud, dat uiteindelijk op maaiveldniveau uitkomt. Er zijn drie velden van negen naast elkaar gelegen kokerliggers. Na de montage wordt er haaks op de lengterichting wapening door ingestorte mantelbuizen in de bovenflenzen geschoven. Na het dichtstorten en verharden van de voegen, worden de kokers nagespannen.’


Montage
De eerste acht liggers voor de trogconstructie zijn begin augustus per as naar Schiedam vervoerd. Dat gebeurde in de rustige avonduren in de vakantieperiode. Vervolgens zijn de liggers door Haitsma Beton ‘s nachts gemonteerd. De laatste vier liggers volgen begin september. De HKP-liggers volgen in een later stadium.

Kwaliteitszorg
Tijdens de productie zijn aannemer Strukton Infratechnieken en opdrachtgever gemeente Rotterdam (namens Projectbureau Hoekse Lijn) tweemaal op de productielocatie in Kootstertille geweest om de kwaliteit te controleren. ‘Dat verliep probleemloos’, zegt Van den Berg. ‘Maar de klant kan ook online meekijken naar de resultaten van inmetingen, dekkingsmetingen, opbuigingsmetingen en betontechnologische waarden. Wat dat betreft werken we volkomen transparant.’ Lastdrager besluit: ‘We werken graag met Haitsma Beton, omdat we al veel projecten naar tevredenheid samen hebben uitgevoerd. Ook dit project verloopt prima.’

 

Foto: Joop Gijsbers Fotografie

Deel dit artikel

Geplaatst door

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Inschrijven