Nieuws

Duurzame markeringen voor helikopterplatform UZL

In de zomer van 2018 werd er vastgesteld dat de coating op het aluminium dakoppervlak van het helikopterplatform van UZ Leuven afschilferde. Dit creëerde een gevaarlijke situatie. De losgelaten schilfers konden namelijk aangezogen worden door de motor van de helikopter. Dit kan voor ernstige beschadiging veroorzaken bij de helikopter. Deze situatie vroeg daarom om een snelle oplossing.

De uitdaging

Omwille van de gevaren die de afschilferende coating van het helikopterplatform van UZ Leuven met zich bracht, moest snel een duurzame oplossing worden gevonden. Dit om te voorkomen dat er een negatief advies van het directoraat-generaal luchtvaart, die het platform moet keuren, werd gegeven. Een helikopterplatform moet minstens een keer in de vijf jaar worden gekeurd. Bij een eventuele afkeuring kan het platform gedurende ruime tijd niet gebruikt worden. Dit risico kon men niet lopen, omdat het helikopterplatform een cruciale rol vervult bij het UZ Leuven. Gesitueerd op het platte dak van de tweede verdieping, in de nabijheid van diensten als intensieve zorgen, spoedgevallen en het operatiekwartier, wordt het platform gebruikt voor een efficiënt transport van organen en patiënten. 


“Het platform wordt gemiddeld 25 keer per jaar gebruikt,” licht David Vandeputte (Technische dienst, UZ Leuven) toe. “Het probleem van de afschilferende verf, een gevolg van de impact van factoren als UV-straling en weersomstandigheden, moest snel verholpen worden om de continuïteit van de ziekenhuiswerking niet in het gedrang te brengen. We zijn dan ook blij dat de behandeling met de duurzame Triflex-oplossingen zo snel kon worden uitgevoerd.” Via Group Beyers (gespecialiseerd in verkeers- en bedrijfsveiligheid, dat regelmatig werkt voor UZ Leuven) werd Triflex Cryl SC 237 aanbevolen. Een aanbeveling waar UZ Leuven dan ook op in ging.  

Aanbrengen markeringen

Het verwijderen van de bestaande coating gebeurde met een stofvrije kogelstraling. De 3 à 4 mm dikke laag werd gekogelstraald, nadat het dakoppervlak werd gedroogd. Omdat de weersomstandigheden niet meezaten voor het drogen en de strakke timing, werd het dakoppervlak zelfs met bladblazers gedroogd door het personeel van de groendienst van UZ Leuven.

Op basis van de bouwplannen van UZ Leuven werd vervolgens de H-vorm en het kruis uitgemeten op het dakoppervlak. Daarna werd de markering voor de vijf in de luchtvaartnorm vastgelegde kleuren - geel, grijs, rood, wit en zwart - voorbereid. De volgorde van de aan te brengen kleurvakken werd bepaald, waarna de ondergrond werd ‘voorbereid’ met Triflex Metal Primer. Voor de antislipmarkering werd Triflex Cryl SC 237 gebruikt, dat in de verschillende opgelegde kleuren beschikbaar is.

Snelle, duurzame oplossing

Vandeputte is tevreden met het resultaat en de manier waarop de werken zijn verlopen. Hij waardeert in het bijzonder de effectiviteit van de Triflex-oplossingen. “De werkzaamheden aan het platform moesten op korte termijn gerealiseerd worden, een uitdaging die met succes werd aangegaan. De werken namen drie dagen in beslag en het platform was eigenlijk 60 minuten na de behandeling weer bruikbaar. De renovatiewerkzaamheden hadden dus zo goed als geen logistieke implicaties. We zijn blij dat alles zo snel is gerealiseerd en dat ons helikopterplatform weer paraat is voor een veilig en duurzaam gebruik.” 


Voor Triflex werd de werf opgevolgd door Triflex’ technisch adviseur Frederik Bogaerts. Hij benadrukt een ander voordeel (en een typische eigenschap) van PMMA, namelijk de snelle uitharding. “De aangebrachte producthoeveelheid bedroeg 2 kg/m2 en de uithardingstijd was amper 30 minuten, wat inderdaad ervoor zorgde dat het helikopterplatform al na 60 minuten opnieuw gebruiksklaar was.”

Informatie

Meer weten over dit project of benieuwd wat Triflex voor u kan betekenen? Neem dan contact met ons op via +31 38 460 2050 of mail naar info@triflex.nl. We helpen u graag verder.



Dit artikel komt uit Stedebouw & Architectuur

Deel dit artikel