Nieuws

Catharinabrug officieel geopend

Vandaag wordt de Catharinabrug in Leiden officieel geopend. Met ruim 36 meter lang, 6 meter breed en slechts 27,5 centimeter dik is de fiets- en voetgangersbrug de langste en slankste betonnen brug in Nederland. Dit is mogelijk dankzij ultra-hogesterktebeton (UHSB), een innovatieve betonsoort die steeds vaker wordt toegepast.

Bijzonder is het zeer slanke en vloeiende uiterlijk van de brug, die ontworpen is door DP6 architectuurstudio. Het ontwerp bestaat uit een lichte S-vorm die op twee pijlers in het water steunt. De rand bij de balustrade van het dek is slechts 90 mm hoog. Jimmy van der Aa (DP6 architectuurstudio):  “Alleen door het toepassen van ultrahogesterkte-beton kan de brug zo vloeiend en slank gebouwd worden, precies zoals wij voor ogen hadden.”


Pieters Bouwtechniek Delft werkte de constructie van de brug uit. Uitgangspunt voor de constructie was een zo klein mogelijke helling van het brugdek en tegelijkertijd voldoen aan de vereiste doorvaarhoogte. De brug bestaat uit acht verschillende delen die in het werk aan elkaar worden verbonden. De dekken zijn dubbel gekromd en hebben een afmeting van ongeveer 6 x 4,5 m. De brug heeft een middenoverspanning van 22,6 m en twee uitkragingen van 7,5 m en 9 m.

 

Hoogste afwerkingsklasse

Hi-Con is leverancier van de pijlers en het dek van de Catharinabrug. "Lastig aan dit project, als je sec naar onze elementen kijkt, zijn de eisen voor de afwerking en de toleranties die werden gevraagd in het programma van eisen," vertelt Edward Verschoor, verkoopmanager bij Hi-Con. “De elementen moeten voldoen aan de hoogste afwerkingsklasse CUR100 B2 met specifieke aangescherpte maattoleranties. Op sommige plekken mocht de afwijking maar +/- 3 mm zijn, dat is voor een element van 6 x 5 meter erg moeilijk te beheersen. Ook de engineering in het voortraject vormde een uitdaging: Pieters Bouwtechniek heeft veel tijd moeten besteden aan het modelleren van de dekken. Sommige zijn namelijk dubbel gekromd; dat is met de normale 3D pakketten in Revit bijna niet uit te werken.”

 

“Positief bij dit project was dat alle mallen naderhand 3D zijn ingemeten, om zoveel mogelijk de afwijkingen in kaart te brengen vóór het storten. Op deze manier voorkom je dat er grote maatafwijkingen kunnen ontstaan. Daarnaast zijn alle malonderdelen digitaal gefreesd om de maatvastheid te kunnen garanderen; dat heeft ons enorm geholpen om de toleranties te kunnen beheersen. Het eindresultaat van de dekelementen ziet er geweldig uit, we hadden verwacht dat deze minder fraai hadden kunnen worden gezien de complexiteit van de vormen en de verwerkbaarheid van de UHSB.”

 

Ingestorte EPS blokken

Is het lastig om lange liggers te maken van UHSB? “Als je de juiste kennis en kunde hebt is het goed te doen. Zeker bij dit soort afmetingen moet je weten hoe een UHSB mengsel zich kan gedragen. Je moet een constante kwaliteit en aanvoer kunnen garanderen. Uiteraard speelt de kwaliteit van de mal ook een grote rol. Daarnaast hebben we om het gewicht van de elementen te beperken grote EPS blokken ingestort. Hierdoor is het totale gewicht met 30% gereduceerd. Belangrijk bij deze gewichtsbesparing is dat je een enorme opwaartse druk kan krijgen. De EPS blokken zijn dan ook met de wapening meegevlochten om ervoor te zorgen dat de EPS blokken naar boven kunnen drijven.”

 

En hoe ging het vervoer door de Leidse binnenstad met al die smalle straten? “Dat was best spannend met smalle straatjes en elementen van 4 meter. Het was een kwestie van passen en meten, maar het is gelukt! De meeste elementen zijn met een platte wagen (breedtetransport) en begeleiding de binnenstad ingeloodst. Tevens zijn een tweetal afwijkende elementen op een schuinstelling gebracht. Alles is uiteraard vooraf met de gemeente Leiden uitvoering besproken. Alles liep dan ook via een vaste afgesproken route.”

 

Metamorfose

De nieuwe Catharinaburg is onderdeel van de metamorfose van het Aalmarktgebied in het centrum van Leiden. Volgens het stedenbouwkundig plan van Rijnboutt wordt het winkelgebied uitgebreid met een nieuwe straat ter plaatse van het Gat van Van Nelle, grotere winkelunits die deels in monumenten worden gehuisvest en een nieuwe brug. De Catharinabrug en de nieuwe straat zorgen ervoor dat de Haarlemmerstraat met de Breestraat zal worden verbonden.

Foto: Gebr. Schouls

Deel dit artikel