Nieuws

Geld uit Brussel voor infrastructuur

Nederland krijgt dit jaar €97 miljoen subsidie uit Brussel voor infrastructuurprojecten, meldt Bouwend Nederland. Zo krijgt Rijkswaterstaat €11,6 miljoen voor grensoverschrijdende projecten waarbij innovatieve verkeerstechnieken worden ingezet om het verkeer vlotter over de snelwegen te laten rijden.

Het gaat onder meer om testen met vrachtwagens die in treintjes op de internationale corridors gaan rijden. Schiphol en de Luchtverkeersleiding (LVNL) delen samen mee in een bedrag van €30 miljoen voor innovatie in Europese luchtverkeersleidingssystemen en gaat 24 miljoen Europees geld naar het verdubbelen en elektrificeren van het spoor tussen Heerlen en Aken.

 

TEN-T
De subsidies komen uit het Europese programma voor het Trans-Europese Vervoersnetwerk (TEN-T). Dit programma heeft als doel om binnen de Europese Unie tot één grensoverschrijdend hoofdnetwerk voor het vervoer over land, water en door de lucht te komen. De projecten zijn door het ministerie van Infrastructuur en Milieu voorgedragen. Vandaag gingen de Europese lidstaten akkoord met het voorgenomen besluit rondom de subsidieverdeling van de Europese Commissie.

 

Wegen
Voor het wegproject Via 15 in Gelderland krijgt Rijkswaterstaat een bijdrage van €5,8 miljoen. Rijkswaterstaat verlengt de komende jaren de snelweg vanaf knooppunt Ressen naar de A12 tussen Duiven en Zevenaar. De A15 is een belangrijke verbinding tussen de haven van Rotterdam en het Europese achterland. De weg eindigt nu nog in een weiland, als gevolg waarvan het vrachtverkeer van en naar Duitsland een stuk over het onderliggende weggennet moet rijden. Dit voorjaar is het definitieve tracé voor de weg vastgesteld, de nieuwe verbinding wordt in de periode 2021-2023 opgeleverd.

 

Waterstof
Nederland krijgt in totaal ook €14,2 miljoen voor projecten waarbij infrastructuur wordt gerealiseerd voor alternatieve brandstoffen. Het gaat onder meer om een praktijkproef voor de introductie van twaalf vulstations voor voertuigen die op waterstof rijden en voor volledig elektrisch aangedreven voertuigen.

 

Veel transport
De ruim €11 miljoen van Europa voor testen met innovatieve verkeerstechnieken wordt ingezet op wegen waarover veel transport plaatsvindt, bijvoorbeeld de snelweg tussen Rotterdam en Wenen. Trucks die via wifi en het mobiele 4G-netwerk met elkaar verbonden zijn gaan dicht op elkaar rijden. De voorste truck bepaalt de snelheid en de route, de volgende trucks volgen op korte afstand. Hierdoor komt er ruimte vrij op de weg. Bovendien remmen alle trucks tegelijk, waardoor schokbewegingen worden voorkomen. Dit moet zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer. Met truck platooning kan tot tien procent brandstof worden bespaard.

 

Lees verder op www.bouwendnederland.nl.

Deel dit artikel