Project

Megaproject A9: gigantische prefab brugliggers in nieuwe bruggen

Bij de verbreding van de A9 Gaasperdammerweg tussen knooppunten Holendrecht en Diemen worden twee nieuwe bruggen over de rivier de Gaasp gebouwd. Zij vervangen de oude brug, die onvoldoende capaciteit had en inmiddels is gesloopt. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van kolossale prefab brugliggers.

Om de doorstroming en de bereikbaarheid van de Noordelijke Randstad te verbeteren, verbreedt Rijkswaterstaat de komende jaren de drukke snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere. De verbreding van de A9 wordt uitgevoerd door het consortium IXAS, bestaande uit Ballast Nedam, Fluor, Heijmans en 3i Infrastructure.

Verbreding A9

De A9 wordt verbreed van 2x2 en een spitsstrook, naar 2x5 en een wisselstrook. Ook wordt een 3 kilometer lange landtunnel aangelegd, de langste van Nederland. Er worden verder 14 kunstwerken vernieuwd en daarbij twee bruggen over de Gaasp gebouwd. Terwijl de oude brug wordt vervangen door een nieuwe, waarbij de fundering wordt hergebruikt, komt er ook een tweede brug, voor de toekomstige wisselstrook en het verkeer van Holendrecht naar Diemen.

Prefab brugliggers

De voorgespannen kokerliggers worden geleverd door Haitsma Beton: de grootste kokerliggers hebben een lengte van 57 meter, een breedte van 2 meter en een gewicht van 230 ton. Jasper Doornbos, projectleider bij Haitsma Beton: "De twee nieuwe brugdekken bestaan uit vijf overspanningen. Bij de bouw van de brug worden liggers toegepast met een lengte van 23 meter bij de kortste overspanning tot 57 meter bij de langste overspanning in het midden. Normaliter is de breedte van een kokerligger 1,48 meter, maar voor dit project zijn liggers vervaardigd met een breedte van maar liefst 2 meter."



Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld

Deel dit artikel

Betrokken partijen

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws

Inschrijven